JASA ADMINISTRASI BP BK MURAH HUBUNGI KAMI DI 081222940294 DETAIL HARGA KLIK DISINI

macam-macam masalah sosial siswa

"Macam-Macam Masalah Sosial Siswa"

 Masalah sosial yang sedang naik daun pada zaman sekarang adalah masalah akhlak. keterlanjuran moral dan akhlak masyarakat umumnya siswa masa kini semakin mengkhawatirkan. Masalah ini bukan lagi masalah tersirat yang dialami masyarakat tetapis udah terpampang jelas depan mata. Trend dan gaya hidup orang-orang barat seperti sudah membudaya di negeri ini.Sedangkan kita tahu Indonesia merupakan Negara yang menampung penduduk islam terbesar di dunia. Meskipun bukan berstatus Negara islam dan lebih bersifat modern dan tolerant tetapi bukankah lebih baik jika menerapkan dan menjunjung tinggi nilai-nilai murni dan moral yang diajarkan islam dalam kehidupan harian.

 Berbagai ragam krisis akhlak dan moral kini terus menular, merebak dan mewabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Daripada kes bosia, hamil luar nikah yang diikuti dengan pembuangan zuriat di dalam tong sampah, penderaan, gengsterisme dan vandalisme, rogol, sumbang mahram, ketagihan dadah, hinggalah kepada mat rempit.
Pelbagai kes jenayah berlaku turut melibatkan kes Juvana. Dalam tahun 1995 ,1,895 kes melibatkan Juvana. Daripada jumlah itu 406 kes curi kenderaan atau (21.42 peratus), lain-lain kecurian 451 kes (23.80%), pecah rumah malam hari 324 kes (17.10%), curi dalam bangunan/orang gaji 277 kes (14.62%), mendatangkan kecederaan 154 kes (8.13%), pecah rumah siang hari 148 kes (7.81%), rogol 70 kes (3.70%) dan samun 58 kes (3.06%). Perangkaan-perangkaan yang menggerunkan ini menyerlahkan kepada kita betapa seriusnya krisis akhlak yang melanda remaja di negara kita ketika ini.
MASALAHSOSIALREMAJASEMAKINMENGERIKAN
Keterlanjuran moral dan akhlak masyarakat umumnya remaja masa kini semakin mengkhawatirkan. Masalah ini bukan lagi masalah tersirat yang dialami masyarakat tetapis udah terpampang jelas depan mata.
Trend dan gaya hidup orang-orang barat seperti sudah membudaya di negeri ini.Sedangkan kita tahu Indonesia merupakan Negara yang menampung penduduk islam terbesar di dunia. Meskipun bukan berstatus Negara islam dan lebih bersifat modern dan tolerant tetapi bukankah lebih baik jika menerapkan dan menjunjung tinggi nilai-nilai murni dan moral yang diajarkan islam dalam kehidupan harian.


Sumber: http://id.shvoong.com/social-sciences/sociology/2215413-masalah-sosial-remaja-semakin-mengerikan/#ixzz2DFIspXda

"Macam-Macam Masalah Sosial Siswa"

 

0 komentar:

Posting Komentar